Tylna belka w samochodach Citroen, czyli jak małe naprawy mogą wpłynąć na komfort jazdy i stan naszej kieszeni. 

Wpisując w wyszukiwarkę hasło „tylna belka” możemy często spotkać się z frazą „Masz francuza? Sprawdź tylną belkę!”

Czym jest owa belka i dlaczego ulega ona uszkodzeniom?
Tylna belka jest inaczej nazwaną belką skrętną i jest to typowe rozwiązanie stosowane w większości francuskich samochodów. W tym artykule weźmiemy na warsztat belkę Citroena. Najsłabszym ogniwem w belkach skrętnych są łożyska igiełkowe. Na nich właśnie opaty jest sworzeń wahacza. Pierwsze objawy zużycia takich łożysk nie są widoczne gołym okiem, jeśli jednak umieścimy auto na podnośniku zauważymy niewielki luz na kole. Jeśli faktycznie tak jest, to najwyższa pora na naprawę. W tym przypadku wystarczy demontować belkę (nie zawsze jest to konieczne) i wymienić wyżej wymienione łożyska. Taka naprawa jest niedroga i pomaga uniknąć niespodziewanych wypadków na drodze. Co jeśli przegapimy moment początkowego zużycia łożysk? Wtedy ich resztki (łożyska się rozpadają) zaczynają niszczyć sworzeń. Towarzyszą temu popiskiwania i skrzypienie. W późniejszym czasie auto źle się prowadzi, a tylne zawieszenie emituje wyraźny hałas. Uszkodzenia są już nie tylko słyszalne ale i widzialne, bowiem tylne koła, a konkretnie ich górne części są pochylone do wewnątrz. Oznacza to już poważny problem. Cała belka nadaje się do wymontowania. Jeśli korzystamy z usług autoryzowanego serwisu, wymiana i robocizna będą sporo kosztować. Kiedy jednak nie dysponujemy odpowiednim budżetem taką belkę można zregenerować.

Regeneracja polega na jej wyjęciu, odnowieniu zniszczonych elementów i założeniu nowych wahaczy i łożysk. Jak widać rutynowe kontrole i nawet najmniejsze naprawy wiążą się ze znacznie mniejszymi wydatkami. Jednakże żeby naprawić tylną belkę warto znaleźć dobry serwis, najlepiej taki, który specjalizuje się tego typu naprawami i posiada to takich celów odpowiedni sprzęt. Naprawa w warsztacie specjalizującym się w regeneracji, pozwala zaoszczędzić właścicielowi na ten przykład w samochodzie Citroen nawet kilka tysięcy złotych. Nie lekceważmy żadnych pisków i skrzypnięć, drobną naprawą możemy uniknąć dużych kosztów i dużych nieszczęść.